Projekt Höräfsa.

Godkväll gott folk..

Som ni har läst så har jag hållt på att göra en egen höräfsa. Blev idag klar med den första och fick gjort klart skaftet till nästa...

Tänk så skoj de kan vara att se något växa fram ur lite träd..

  Pilègren som ska bli skaftet

Första räfsan klar... Minst ett par till ska de blir innan dags för hösäsong...

Eftersom jag har ett behov av att minst en gång om dagen köra ner och kolla till sjön så har de blivit några turer idag.. De är såhär att förr när man gick/körde längs med sjön kunde man hitta alltmöjligt som flytit i land.. Men med dagen båtar och dagens last så kommer det inte i land så mycket..
De har nu inatt blåst bra och varit högvatten några dagar. Idag var de dock lågvatten.
Kom ner på mina marker och där ser jag denna bokstock.. Har hittat x antal såna där nere så fort de blåst lite..
Fick idag berättat för mig av morfar att för ungefär 50 år sedan var hans far ute och gick längs med sjön och skulle kolla om något flytit iland. Han kom en bit ut mot smyge då han såg en skuta som strandat. Han kommer närmre skutan och ser hur dom står och kastar i bok stockar för att skutan skulle bli lättare.. Sen den dagen har dessa stockarna flytit runt på sjöbottnen och än idag efter över 50 flyter de i land....Man kan undra hur många som finns kvar och i hur många år jag ska fortsätta att hitta dessa stockarna.. Tänk vilken historia att kunna berätta för sina barn sen när man går vid sjön och fortfarande hittar dessa stockar...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0