Då var den igång.

Ja tanken med denna bloggen är att ni där ute ska kunna följa mig i min vardag på gården, vägen mot mina drömmar och mål. Kortare sagt om hur mitt liv ser ut idag och hur nöjd jag är med det.

Vi kan väl börja berätta lite om gården. De är min mormor och morfars gård som jag har en tanke om att jag ska ta över. Tanken är att jag ska driva gården som självhushållning, gårdsbutik och museum.

Jag jobbar som heltid som dräng på en gård och sysslar med detta på min fritid..

Jag har redan börjat så smått på gården där jag har mina höns, kaniner och getter.
På gården odlar jag just nu lite grönsaker och potatis. Men den delen ska utvecklas mycket mer under dom kommande åren.

Saken hör till den att jag vill inte driva gården på modernt vis. Utan de ska var på gammaldags vis och med gamla maskiner som häst och tidiga traktorredskap.
Grönsakerna ska odlas ekologiskt med andra ord utan bekämpningsmedel och konstgödsel.

Som ni kanske har förstått nu har jag rätt klart för mig vad jag vill här i livet och att jag ska göra allt för att fullfölja mina drömmar.


Detta är bara en hastig överblick över hur jag vill leva och vad jag sysslar med. ¨.Ni ska se att de kommer bli mer utförligt jo längre in i bloggen vi kommer.

Så dagen till ära har jag varit ledig och då kan man jo inte bara sitta still. Jag steg upp ur sängen, gick med hundarna och stoppade i mig lite frukost för att sen ge mig bort till gården och se till djuren och börja på dagens arbete.
Vedklyvning stod på dagens ämne. Har en gammal alm som har legat ett tag nu men vädret har satt stopp för mig att klyva den innan. Det var dom grövsta stockarna jag hade kvar att klyva.

De var bara att plocka ut släggan och blejdare(Kil) och ge sig på knubbarna.



               

Ja de blev en liten bunke klyvd idag iallafall.

Sen var de dags att ge sig på foderrundan. och lite mys med getterna. 

När jag väl var klar med allt så var de faktiskt fortfarande ljust så jag börja med att tälja till pinnar till räfsan jag ska göra som jag ska ha när jag ska räfsa ihop höet till sommaren. Och redan här börjat väl folk undra om de inte är billigare att köra till affären och köpa en räfsa. Och jo de kan de säkert vara men vem vill gå att räfsa ihop hö som ska hässjas med en plasträfsa??? Nä ska de göras på gammalt vis, ska de vara med gammla hederliga träräfsor.

        

Blev klar med två pinnar idag. Så fort jag får tid igen ska de på att täljas fler.

Ja de e lite av hur min dag har sett ut..

Hoppas nu att ni kommer vilja följa min blogg och läsa om mina upplevelser..

Ha de fint alla.

"Jag ångrar ingenting, jag har valt mitt sätt att lev, Vare sig jag gjort fel eller rätt har jag gjort de på mitt eget sätt."


Kommentarer
Postat av: K

Det är fantastiskt med mäniskor som verkligen

är sanna mot sig själva och sina drömmar...

jag ska följa bloggen med spänning!

2011-01-12 @ 02:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0