Längtan efter höslåttern..

Snön den smälter mer och mer.. Nu är nästan mina stycken helt snöfria men istället är dom vattendränkta då de har töat fort plus regnat litt på nätterna..  Men de ska väl rinna undan i dräneringen med tiden. Där är bra flöde i den iallafall.

Sitter ikväll och tittar igenom lite bilder på datan och drömmer mig bort till höslåttern... I år ska de köras litt med grållen och min mcCormick Deering H2 slåttermaskin. Men de ska även slås mycket med lie eftersom de är en fruktansvärt skön känsla att gå och filosofera samtidigt som man hör ljudet från lien som skär gräset jämt med marken.. 
Ska de vara en riktig höslåtter ska de helst räfsas ihop med gamla hederliga träräfsor.för att sedan hängas upp på tork i hässjor.
Ska man sen tillägga ett plus som kan göra jobbet lite lättar är jo om där är någon som kommer ut med kaffe och kaka i klöverstycket.. Jag menar, pröva att sluta ögonen och dröm er bort i känslan av att sitta i nyslaget gräs med en kopp kaffe, en god kaka och njuta av livet. För att sedan arbeta färdigt så man kan få in mat till djuren till Vintern..  Visst känns de underbart??

  

Eftersom de var första året ifjor jag hässjade så blev de enkla hässjor men fungerade helt utmärkt..
      





Ifjor var de första året jag hässjade mitt hö så de blev bara tre hässjor iochmed att jag redan hade en hel del hö kvar.. Men nu när man har skaffat sig fler djur så ska de bli riktigt ordentligt med hässjor på markerna..


Misstänker att de kommer vara många som kommer sakta ner farten på sina bilar när dom kommer körandes förbi markerna när jag går och slår med lie, kör med grållen, räfsar och hässjar gräset. kommer nog bli en del bilder också.. kanske en del som kommer in och byter ett par ord..
Men vet ni vad de kommer jag bara tycka är kul.. Eftersom de jag gör är för att bevara en kultur som håller på att gå i graven.men som tur är finns de några kvar i landet som vill bevara den gamla tekniken..

Jag är fruktansvärt stolt över att vara en av dom, för att kunna visa nästa generation hur de gick till på den tiden då allt inte behövdes göras med maskin..



Från hö till kaninungar.
Lillys två ungar växer och har nu börjat lämna boet för att utforska boxen..
verkar som dom trivs bra..


De var allt för denna gången hoppas ni gillade de ni läste och lyckades drömma er bort för en kort sekund.



http://www.youtube.com/watch?v=c57RfNtlOzg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0